راما اسپا؛ آرامشي براي تمام فصول

1391-12-12
نویسنده: پانته آ ضیمران
گفت‌وگو با خانم پانته‌آ ضيمران درخصوص ارائه خدمات ماساژ و استانداردهاي جهاني آن

ماساژ تنها فشار دستان كسي بر بدن شخصي ديگر نيست. يك ماسور آموزش‌ديده و حرفه‌اي تمام 5 حس خود را با حواس پنجگانه ماساژگيرنده پيوند مي‌زند و لازم است در طراحي و فراهم‌سازي مكان، شرايط و نحوه ارائه ماساژ، چنان با دقت عمل كند كه ماساژگيرنده را از هر جنبه‌اي از فضاي پراسترس و تنش‌زا جدا كند و او را در خلوت محض آرامش، نيرو و نشاط مجدد ببخشد.

اينها بخشي از سخنان خانم پانته‌آ ضيمران، از مديران و موسسان مركز راما اسپا و مركز آموزش تاي ماساژ است كه در گفت‌وگو با گزارشگر روزنامه «آسيا» مطرح ساخت. وي در زمينه خدمات ماساژ در ايران به نكاتي بسيار بااهميت و كليدي اشاره داشت كه گزارش ذيل، انعكاسي از گفت‌وگوهاي انجام شده است.


نياز به تغيير در جامعه ماسورهاي ايران و مراكز ماساژ

درست است كه ما از فعاليت‌هاي كاري و برنامه‌هاي شغلي خود انتظار درآمدزايي و پيشرفت اقتصادي داريم، اما ماساژ و خدمات مرتبط به آن اگر با ديد صرف تجاري ارائه شوند، فرهنگ غني ماساژ (خصوصا در ماساژهاي شرقي) كه پشتوانه عظيمي براي ماساژ دادن محسوب مي‌شود، ناديده انگاشته مي‌شود و در عمل، هيچ يك از اتفاقات خوبي كه بايد براي ماساژگيرنده روي دهد، تحقق نخواهد يافت. در نتيجه ماسورها در ابتدا بايد فرهنگ ماساژ را بشناسند و سپس احساس نزديكي و سنخيت با اين فرهنگ داشته باشند. پس از آن، نسبت به آنچه آموخته‌اند بايد مقيد باشند و در حفظ چارچوب‌ها و اصول مرتبط به آن حداكثر تلاش خود را مصروف سازند.

به علاوه باوجود ماساژهاي غربي كه بيشتر بر پايه مسائل علمي بنيانگذاري شده‌اند، اساس ماساژهاي شرقي و درون‌مايه آنها، امور معنوي است، از اين رو، يك ماسور موفق كسي است كه از بُعد معنوي، خود را تقويت كند و اين معنويت را در ماساژ دادن به دريافت‌كننده آن انتقال دهد.

با اين اوصاف چنانچه به اصول اساسي ماساژ اهتمام داشته باشيم، نتيجه خوب و پرثمر آن موجب موفقيت تجاري نيز مي‌شود.


ايجاد رابطه معنوي بين ماسور و ماساژگيرنده

ماساژ همانند يك سمفوني موسيقي است كه در بدن نواخته مي‌شود، از اين جهت تمام حواس ما براي درك و لذت از آن بايد درگير شود. دكور و جلوه‌هاي بصري مكان ماساژ، رايحه خوش و متناسب فضا، صداي آرامش‌بخش يك قطعه موسيقي، ارتباط لمسي و در نهايت استفاده از دمنوش‌هاي گياهي پس از ماساژ، به هر 5 حس با ريتمي ملايم و دلنواز لذت مي‌بخشد.

ماساژ شرقي زيرشاخه‌اي از طب سنتي و باستاني است. در طب سنتي رسيدن به اعتدال، عامل اصلي سلامتي و آرامش است و در واقع اگر كسي خود را به اعتدال درون و بيرون و هماهنگي حواس برساند، از انرژي اثربخشي برخوردار مي‌شود كه توان و تندرستي را براي او به ارمغان مي‌آورد. ماسور علاوه بر آنكه بايد خود در وضعيت متعادل از نظر روحي و رواني و جسمي باشد، لازم است با عمل ماساژ، اين تعادل و هماهنگي را در بدن ماساژگيرنده به‌وجود آورد.


كاري لذت‌بخش براي هر دو؛ هم ماسور و هم ماساژگيرنده

همان طور كه اشاره شد، هدف از ماساژ ايجاد تعادل در بدن است و ماساژدهنده نيز بايد در حفظ تعادل خود موفق باشد. بر اين اساس، عمل ماساژ نه‌تنها ماسور را خسته نمي‌كند، بلكه هرچه بيشتر بتواند ماساژ دهد و قواعد اصولي و اساسي آن را با مهارت پياده‌سازي كند، كمتر خسته مي‌شود. تجربه ما نشان داده است روزي كه 10 بار خدمات ماساژ ارائه مي‌كنيم از روزي كه 2بار اين كار را انجام مي‌دهيم، نشاط و انرژي بيشتري داريم.

افزون بر اينها، به دليل ارتباط عميقي كه بين ماسور و ماساژگيرنده شكل مي‌گيرد، نوعي عنصر عاطفي و محبت‌آميز در اين رابطه ظهور پيدا مي‌كند كه ثمره اين محبت، لذت و آسودگي مضاعف براي هردو طرف خواهد بود.


اعتمادسازي، شرط موفقيت در خدمات ماساژ

هنوز براي خدمات ماساژ فرهنگ‌سازي گسترده صورت نگرفته است. عملكرد معمولي و يا حتي ضعيف بسياري از مراكز ارائه‌دهنده ماساژ نيز منجر به بدبيني و بي‌اعتمادي مردم شده است. همچنين خدمات ماساژ اگر اصولي ارائه نشوند و فرهنگ ماساژ پاس داشته نشود، متقاضيان به نتيجه مطلوب نمي‌رسند و از اين حيث در درازمدت، دلزدگي و دلسردي عايد آنها مي‌شود. بر اين منوال، شرط لازم و كافي اين است كه با رعايت تمامي اصول و با تكيه بر موازين معنوي و محبت‌آميز، تدريجا فرآيند اعتمادسازي در متقاضيان شكل بگيرد و علاقه‌مندي آنها روزافزون شود.


پرهيز از بزرگنمايي و ادعاهاي بيجا

ماساژ شرقي گنجينه‌اي معنوي براي دستيابي به تعادل و آرامش است. از اين به بعد، ارزش واقعي آن به مراتب بيش از آن است كه ما تصور مي‌كنيم. در عين حال، ماساژ محدوديت‌ها و قابليت‌هاي خاص خود را دارد و فراتر از آنها كارايي ندارد. عنوان كردن اين موضوع كه ماساژ هزار و يك درد را درمان مي‌كند و انواع و اقسام بيماري‌ها را التيام و شفا مي‌بخشد، گزافه‌گويي است. بعضا مجموعه پزشكاني كه در يك ساختمان پزشكان با تخصص‌ها و گرايش‌هاي درماني متفاوت مشغول به طبابت هستند، به اندازه برخي از مدعيان درمانگري ماساژ ادعاي درمان امراض و دردها را ندارند. يك پزشك سال‌ها درس مي‌خواند و دوره مي‌بيند، شيفت‌ها و بيدارخوابي‌هاي زيادي را تجربه مي‌كند، هزاران بيمار را مي‌بيند و از آنها شرح حال مي‌گيرد و نهايتا در كنار اساتيد خود به كسب مهارت مشغول مي‌شود تا بتواند يك بيماري را تشخيص دهد و نسخه‌اي تجويز كند. اما با كمال تعجب گاه مي‌بينيم كه يك نفر با حداقل صلاحيت‌هاي ممكن، فقط به اعتبار يك يا دو هفته دوره ديدن در تايلند، داعيه درمانگري راه مي‌اندازد و تا حدي بر طبل ادعاي خود مي‌كوبد كه حتي درمان‌هاي پزشكي را منكر مي‌شود. چنين وضعيتي در نهايت آسيب جدي بر خدمات ماساژ و تصور عمومي از آن خواهد زد.


راما اسپا؛ هم خدمات ماساژ و هم آموزش آن

در مركز راما اسپا با رعايت تمام آنچه در شروط موفقيت و اعتمادسازي عنوان شد، متقاضيان خدمات ماساژ انواع گوناگون آن را دريافت مي‌كنند و به لذت و آرامش واقعي ماساژ دست پيدا مي‌كنند.

انجمن تحقيقات طب سنتي ايران وابسته به دانشگاه علوم پزشكي تهران به عنوان مركزي كه در اين طب مكمل بسيار فعال است، مركز راما اسپا را مورد حمايت خود قرار داد و در جا انداختن بحث ماساژ شرقي نقش بسيار مهمي ايفا كرد. موسسان راما اسپا از مدرسان ماساژ در اين مركز و پيگير امور تحقيقاتي در زمينه ماساژ و آثار آن در مركز تحقيقاتي طب سنتي هستند.